سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ مسلمانی، پس از بهره اسلام آوردن، بهره ای همچون برادری خدایی به دست نیاورده است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :3
کل بازدید :239073
تعداد کل یاداشته ها : 64
103/2/1
7:26 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
اقاقیا[75]
دلم گرفته ... دلم عجیب گرفته ... تمام راه به یک چیز فکر می کردم ... اقاقیا هستم ... 13 ساله که اقاقیا هستم ... فقط می تونم بگم یه بچه بیست و چند ساله ام ... پر از سه نقطه های بی مفهوم ...

خبر مایه
پیوند دوستان
 
گلی از بهشت نگاه منتظر خوش مرام اشک تلخ آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام دوزخیان زمین تخیلات خزان زده یک برگ بید عــــشقـــــولـــــک یا زهرا(س) امیدزهرا غریب روزگار یوسف زهرا شمیم حیات توهمات قرن 21 پرواز موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین حاج همت بدون نام تا ریشه هست، جوانه باید زد... خلوت تنهایی اس ام اس عاشقانه ..:: نـو ر و ز::.. مسافر اس ام اس سرکاری اس ام اس خنده دار و اس ام اس طنز Lovely دنیا به روایت یوسف جوکستان ، اس ام اس ، جوک ، لطیفه ، طنز ،jok+sms http://p30iri.com من و او بال های شکسته یک دختر تنها به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم... تبادل لینک بیا مهندسی شیمی را بهتر ببینیم دختر خیره سر گفتگوهای تنهایی(الی جوجه) مسیحای من دختری تنها یک نوشیدنی گرم در یک فنجان قرمز- امیر بی معرفت حریم یاس قافله شهدا امید زهرا مهندسان پالایش زن بودن ممنوع شهید محمدهادی جاودانی (کمیل) ایکنا(اولین و بزرگترین مرکز مخابره اخبار قرآنی در جهان اسلام)


قبل از این هر چیز باید بگم می دونم از اینکه انواع و اقسام مطالب رو تو وبلاگ من می بینید ، بسی بسیار تعجب می کنید ، به قول طرف : به به !!! خیلی ممنون ، چه وبلاگی !!!!
ولی باید بگم احتمالا و اساسا فکر نکنید که من خدای نکرده کاراگاه گجدم !!! و تو بساطم هر چیزی پیدا می شه ، اصولا من حکم یه اقیانوس مواج !!!! رو دارم که دلم می خواد عمیق عمیق باشم و در هر مسئله ای هم که تواناییش رو داشتم اظهار نظر کنم ، حالا حرفیه ؟؟؟؟!!!!

تا شلوغ تر از این نشده ، دعوتت می کنم به خوندن یه مطلب ناب در مورد تولید پلی اتیلن ، اگه چیز مربوط و یا حتی غیر مربوط !!!! داشتی برام بذار که خوشحال می شم ، عاشقان صنعت پالایش و پتروشیمی و حتی شمایی که هیچم از این رشته خوشتون نمی یاد ، بفرمایید : این است بوی زندگی :«بوی نفت...»
فعلا بای...
شاخه:مهندسی شیمی ( Chemical engineering )
زیرشاخه : مهندسی پتروشیمی (
Petrochemical engineering )
موضوع: تولید پلی پروپیلن (
PolyPropylene production ) به روش Unipol PP

همونطور که قبلا قول داده بودم می خوام یه کم تخصصی تر وارد عرصه ی مهندسی شیمی بشم ( به قول یکی از مهندسا : مهندسان شیمی ، کیمیاگران دست و دل باز صنعت )
اینبار خلاصه فرایند یکی از لایسنسورهای پلی پروپیلن رو شرح میدم.این همون فرایند تولید
PP هست که توش راکتورهای گلابی شکل داره.از این روش برای تولید جور بسپار(همو پلیمر) , همبسپار ( کو پلیمر) های تصادفی و فشرده پلی پروپیلن در فاز گاز استفاده میشه که امتیازش دست کمپانی یونیون کارباید هست البته به همراه کمپانی شل و بهش فرایند "یونی پول PP "میگند.

حالا توضیح فرآیند :
مقادیر زیادی از پلی پروپیلن های تولید شده در راکتور های بستر سیال فاز- گازی تهیه میشند که کاتالیستهای مخصوص به خودشون دارند.خصوصیاتی مثل نمایه ذوب , سطح بی آرایشی(
atactic level) و توزیع وزن مولکولی توسط انتحاب مناسب همین کاتالیست ها و البته با تنظیم وضعیت فرایند و اضافه کردن مواد کنترل کننده وزن مولکولی کنترل میشند.با اضافه کردن اتیلن به راکتور کو پلیمرهای تصادفی تولید خواهد شد.خصوصیت فرآیند یونی پول PP اینه که آلودگی محیطی کمتری ایجاد میشه و پتانسیل انفجاری و اشتعالی کمتری دارند مواد توی فرآیند و خود فرآیند به راحتی قابل کنترل هست.
برای تولید هموپلیمرها و کو پلیمرهای تصادفی پروپیلن گازی رو به همراه کو مونومر و کاتالیست وارد راکتور اول(1) میکنند که بستر سیالی از ذرات پلیمر در حال رشد داره و در فشار حدود 35 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و دمای 70 درجه سانتیگراد کار میکنه.
یک کمپرسور گریز از مرکز یک مرحله ای(2) معمولی گاز فرایند رو که بستر ذرات کاتالیست رو به بحرکت در میاره و مواد اولیه برای فرایند رو تهیه می کنه و حرارت رو از بستر به بیرون منتقل میکنه(اینهمه کار رو گاز فرآیند میکنه) رو سیرکوله میکنه.گاز سیرکوله شده در یک مبدل حرارتی معمولی خنک میشه(3). دانه های تولید شده پیاپی وارد مخزن تخلیه محصول میشه(4) گازی که واکنش نداده همینجا جدا شده و به فرایند بر میگرده.
برای تولید پلیمرهای فشرده رزین پلی پروپیلن که در راکتور اول شکل گرفته به راکتور فشرده منتقل میشه(5).پروپیلن و اتیلن گازی هم برای تولید فاز پلیمری پلاستیکی وارد راکتور فشرده میشند.روش کار راکتور فشرده درست مثل همون راکتور اولیه هست با این تفاوت که فشارش نصف اولیه و از یه کمپرسور گریز(6) از مرکز استفاده میکنه که گاز رو در یک مبدل حرارتی(7) به جریان میندازه و به بستر سیال راکتور بر میگردونه.کوپلیمرهای فشرده توسط مخزن تخلیه محصول برداشته میشند و گازای فرآیند که واکنش ندادن هم مثل دفعه قبل جدا میشند و به راکتور بر میگردند.
در هر دو مرحله هیدروکربنهای باقیمانده توسط نیتروژن(پرج) تخلیه میشند.محصولات دانه دانه ما پس از این مرحله در یک سیستم بخصوص مصرف انرژی پایینی داره تبدیل به گلوله های گردالی کوچولو میشند.

اصطلاحات :
کو پلیمر( همبسپار) :
Copolymer
هموپلیمر(جور بسپار) :
Homopolymer
راکتور فشرده( فشرده ساز) :
Impact

 


87/1/9::: 1:7 ع
نظر()
  
  

 این نوع هیدرو کربور از ترکیب گاز و آب تشکیل می شود و به شکل جامد در می آید.منابع گاز آبدار در طبیعت دارای بیش از 95% متان و مقدار کمی CO2 ، H2S ، N2 می باشد. یکی از شرایط تشکیل گاز آبدار فشار و درجه حرارت است . به عبارت دیگر این نوع گاز تحت فشار و درجه حرارت در طبیعت در مناطق یخبندان و لبه اقیانوسها بوجود میاید. لبه اقیانوسها از نواحی ساحلی تا عمق 3000 متری آب را تشکیل می دهد که وسعتی معادل 7.9 درصد کل زمین را در بر میگیرد.

آینده تولید گاز آبدار از نظر اقتصادی :

نتایج نشان می دهد که با شرط افزایش قیمت انرژی و کاهش ذخایر گاز طبیعی و با استفاده از قوانین و تکنیکهای ساده ،تولید متان از هیدرات توجیه اقتصادی خواهد داشت و با این شرایط گاز آبدار قابل بهره برداری است.

در حال حاضر تولید اقتصادی با مشکلاتی از قبیل حفر چاه تزریقی، چاه های تولیدی، تزریق حرارت ، کاهش فشار و حفاری های افقی ، نصب و جابجایی تاسیسات و .. مواجه است و هزینه های هنگفتی در بر خواهد داشت.

تولید این گاز در صورت داشتن توجیه اقتصادی در مرحله اول از مناطق یخبندان شروع خواهد شد. مناطق Messayakaha در سیبری غربی و Kuparukriverarea در شمال آلاسکا بهترین شرایط را دارند.

تولید از مناطق لبه خشکی اقیانوسها به دلیل مشکلات فنی نسبت به مناطق یخبندان و دوری از سطح زمین در آینده انجام خواهد شد. تولید گاز متان از هیدرات برای هر دو منطقه (لبه خشکی اقیانوس ها تا عمق 3000 متری و مناطق یخبندان) محدود می باشد.

3منطقه مهم جهان که دارای منابع گاز هیدرات در جا می باشند عبارتند از:

1-       منطقه خشکی یخبندان : مانند آمریکا ، کانادا و همچنین (ابهای کم عمق) گرینلند، روسیه و آنتراکتیس. روسیه با حجمی معادل 2.171 تریلیون مترمکعب گاز آبدار، بیشترین پتانسیل این نوع گاز در این منطقه از جهان را دارد و گرینلند با حجمی معادل 10 میلیارد مترمکعب کمترین پتانسیل گاز آبدار را داراست.کل گاز آبدار در جای این مناطق معادل 3.003 تریلیون متر مکعب برآورد شده است.

  2-       مناطق آبی یخبندان تا عمق 200 متری :

روسیه همچنین با حجمی معادل 573 میلیارد مترمکعب گازآبدار در این نوع مناطق مقام اول را در جهان دارد.بعد از روسیه منطقه Antraktis با 53 میلیارد متر مکعب گاز آبدار و گرینلند با 6 میلیارد مترمکعب قرار دارند.

3-       مناطق آبی و لبه اقیانوسها تا عمق 3000 متری:

مانند اقیانوس اطلس ،اقیانوس آرام و هند که به ترتیب 1.968 ،2.326 و 1.053 تریلیون مترمکعب گازآبدار هستند.مجموع کل حجم گاز آبدار درجا در جهان معادل 9.391 تریلیون مترمکعب تخمین زده شده است که از این مقدار در حدود 3.003 ترلیون مترمکعب متعلق به مناطق خشکی یخبندان ، 5.756 تریلیون متر مکعب متعلق به مناطق آبی و لبه اقیانوسها و 632 میلیارد مترمکعب متعلق به مناطق آبی یخبندان تا عمق 200 متری آب است.

به استناد منابع مختلف در ارقام گاز آبدرا درجای هیدرات مناطق یخبندان به نواحی آبی ، 2 به 3 است. فاکتور تولید متان از هیدرات در هر منطقه از جهان متفاوت می باشد ولی برای مناطق یخبندان خشکی فاکتور تولید معادل 30 درصد و در مناطق آبی کم عمق و آبی عمیق (دریاها و اقیانوس ها) معادل 10 درصد تخمین زده شده است.


  
  

گفتم دو تا کلمه حرف علمی با هم اختلاط کنیم ، شاید به درد آینده خودمون و مملکتمون بخوره ...
جون من فقط نظر یادتون نره.

مدیریت مخازن درصدد آن است تا با کنترل متغیرهای دخیل در امر توسعه و تولید مخازن نفتی، فرآیند بهره‌برداری و نهایتاً بازیافت از مخازن را بهبود و ارتقا بخشد. متن ذیل کوششی است در راستای بسط و شرح بیشتر این موضوع و در نهایت تحلیل و نتیجه گیری و بیان نکاتی در خصوص مشکلات این مقوله در کشور:

تعریف مدیریت مخازن: 
مدیریت مخازن عبارت است از استفاده از منابع موجود در جهت حداکثر کردن سود آوری مخازن،بیشینه کردن بازیافت آنها و حداقل کردن هزینه های عملیاتها.
اهداف مدیریت مخازن:
به طور خلاصه اهداف مدیریت مخازن عبارتند از:
1-    کاهش ریسک
2-    افزایش تولید نفت و گاز
3-    افزایش بازیافت
4-    کاهش هزینه‌های تولید
فرآیند مدیریت مخزن:
مدیریت مخزن، عبارت است از اتخاذ و اجرای بهترین تصمیمات ممکن که شرکت تولیدکننده را قادر به دستیابی به اهداف مشخص و از پیش‌ تعیین‌شده می‌سازد. توانائی تصمیم‌گیری و اتخاذ بهترین تصمیم ممکن،منوط به توانایی پیش‌بینی نتایج حاصل از تصمیمات متخذه می‌باشد. این نکته در ابتدا به مدل کردن رفتارهای موردانتظار مخزن وابسته است.  شمای تمام فرآیند مدیریت مخزن شامل چهار مرحله می‌باشد:

"توصیف مخزن"،" عملکرد مخزن"، "عملکرد چاه" و "توسعه میدان".  
توصیف مخزن:

چنانکه ملاحظه شد،یکی از مهمترین مراحل مدیریت مخزن،"توصیف مخزن" است، این مرحله عبارت است از شناسایی یک مدل برای  توصیف مخزن که رفتار و پاسخ آن تا حد امکان شبیه رفتار واقعی مخزن باشد. اگر مدل شناسایی‌شده با تمام اطلاعات همخوانی داشت، می‌تواند به عنوان نماینده مخزن عمل نماید و اگر مدل فوق‌الذکر  با حتی یک نوع از اطلاعات موجود همخوانی نداشته باشد غلط بوده و نمی‌تواند نماینده واقعی مخزن باشد. توصیف مخزن، فرآیندی پویا و دینامیک است که به محض دریافت اطلاعات جدید تکرار می‌شود. این فرآیند شامل دو مرحلة متوالی است: 1) شناسایی مدلهای تفسیر اطلاعات و 2) یکپارچه‌سازی مدلهای فوق در مدل مخزن.

    1  )مدلهای تفسیر اطلاعات
مدلهای تفسیر اطلاعات، از تفسیر انواع مختلف اطلاعات بدست می‌آید. اطلاعات نمونه شامل اطلاعات استاتیکی (زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی، ژئوشیمی، پتروفیزیکی) که مخزن را توصیف می‌کند و اطلاعات دینامیکی (اطلاعات سیالهای مخزن، ژئومکانیکی، چاه‌آزمایی و بهره‌برداری) که با رفتار مخزن مرتبط هستند می‌باشد. مدلهای تفسیر اطلاعات مخصوص به اطلاعاتی هستند که آنها را نمایندگی می‌کنند و لایه‌های مختلف مدل مخزن را نمایش می‌دهند. 
 
2)یکپارچه‌سازی مدلهای تفسیری اطلاعات:
مدل مخزن از یکپارچه‌سازی مدلهای تفسیر انواع مختلف اطلاعات حاصل می‌شود. اگر یک نوع از اطلاعات مورد محاسبه قرار نگیرد، دانش مربوط به آن نوع از اطلاعات در مدل تفسیری موجود نخواهد بود و نهایتاً مدل مخزن مدلی ناهماهنگ و ناقص می‌شود. جمع‌آوری مدلهای تفسیر اطلاعات در مدل واحد مخزن ممکن است به طریق قطعی و یا احتمالی صورت گیرد. در روش اخیر (احتمالی)، سطوح مختلف اعتبار داده مورد توجه قرار گرفته و یک مدل سه‌بعدی با تعریف و نمایش عدم قطعیتها ارائه می‌شود.
تکنیکهای احتمالی برای اوقاتی که اطلاعات پراکنده ‌هستند روشهای خوبی می‌باشند(مثلا‌ ًبرای اوقاتی که در ابتدای دورة میدان هستیم)، در حالی که روشهای قطعی برای اوقاتی می‌باشد که اطلاعات زیادی از میدان در دست می‌باشد.

اثبات مدل مخزن:
هدف توصیف مخزن عبارت است از تعریف یک مدل مخزن که اطلاعات دینامیکی و استاتیکی مخزن را نشان بدهد. به محض ساخته شدن مدل مخزن، باید هماهنگی و همخوانی آنرا با اطلاعات و مدلهای تفسیری موجود ثابت کرد. این به این معناست که مدل مخزن باید قادر به باز تولید تمام اطلاعات مورد استفاده در فرآیند توصیف باشد، به طور مثال اطلاعات لرزه‌نگاری، چاه‌نگاری، چاه‌آزمایی و اطلاعات تولید در صورت وجود.

در مرحلة اثبات، باید پاسخ مدل مخزن توسط شبیه‌سازهای مختلف (لرزه‌نگاری، چاه‌نگاری، جریان و مخزن) به منظور اثبات توانایی بازتولید اطلاعات و داده‌های فوق‌الذکر مورد محاسبه و بررسی قرار گیرد. برای  یک مدل مخزن پاسخ مخزن پاسخی منحصر به فرد و یگانه است. اگر مدل شناسایی‌شده درست باشد، اطلاعات میدانی و پاسخهای مدل بر هم منطبق خواهند شد. در غیر اینصورت مدل باید مورد بازبینی قرار گیرد تا اشکالات موجود در مراحل و سطوح جمع‌آوری اطلاعات و یا تفسیر آنها شناسایی شود.
عملکرد مخزن، عملکرد چاه و توسعه میدان:
پس از اینکه مدل مورد تأیید قرار گرفت، این مدل می‌تواند برای پیش‌بینی رفتار آتی مخزن در سناریوهای مختلف توسعه مورد استفاده قرار گیرد. رفتار تولیدی مخزن (فشار، دبی، درصدهای اشباع) به وسیله شبیه‌سازهای   تنظیم‌شده جریان محاسبه‌ می‌شوند. برای پیش‌بینی رفتار میدان، در نظر گرفتن کل سیستم(مخزن، چاهها و تجهیزات سرچاهی)ضروری است. این موارد باید با یکدیگر  مورد بررسی و توجه قرار گیرند چرا که یکی در دیگری تأثیر می‌گذارد. در هر نقطه و یا گره از سیستم، دبی جریان به عنوان مثال با موازنه جریان ورودی و جریان خروجی تعیین می‌شود و بوسیلة تاثیراتی که بر جریانهای ورودی و خروجی اعمال می‌شود دبی جریان به حالتی بهینه و اقتصادی می‌رسد. از شبیه‌سازی رفتار کل سیستم مخزن برای سناریوهای مختلف، به همراه ملاحظات اقتصادی، زیست‌محیطی و امنیتی، برنامه توسعه مخزن بدست می‌آید.
اجرای این برنامه اطلاعات جدیدی را تولید خواهد کرد. هماهنگی و همخوانی مدل مخزن با این اطلاعات جدید نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد. در صورت مشاهدة ناهماهنگیها باید مدل مخزن ارتقا یابد و همة فرآیند تکرار شود تا برنامة توسعه تصحیح و تعدیل گردد.
نتیجه گیری وتحلیل:
چنانکه ملاحظه شد، مدیریت مخزن باید به جای یک سری از تکنیکهای تصادفی و نامرتبط به صورت فرآیندی جامع و نظام‌یافته نگریسته شود و این مهم نیاز به یک تلاش جدی و همه‌جانبه دارد. دانشگاههای کشورهنوز هم مشاهده میشودکه هرکدام از اجزای فرآیند به هم‌پیوسته مدیریت مخزن، به صورت موضوعی مستقل نگریسته می‌شود. این مشکلات اساسی باید رفع گردد تا قادر شویم به دانش‌پژوهان اطلاعات و دانش کافی پیرامون مفاهیم اساسی توصیف مخزن، مدل مخزن، شبیه‌سازی مخزن و مدیریت مخزن، همچنین ارتباط بین انواع این اطلاعات و نهایتاً پروسه یکپارچه‌سازی تمام اطلاعات موجود را انتقال دهیم. 
 رشته مدیریت مخزن علیرغم آن که در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا تدریس میشود،  هنوز در کشور ما چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. بزرگترین مشکلی که در این راستا نمود دارد، کمبود استاد و نیروی انسانی متخصص در این گرایش است. راه اندازی دوره های دکتری اعزام به خارج در این رشته می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن این خلاء ایفاء ‌کند. یکی دیگر از ضرورتهای اساسی در این راستا، تدوین بانک اطلاعات جامع مخازن و مهندسی سیستمهای گزارش و پردازش اطلاعات است. مخازن و مهندسی سیستم گزارش و پردازش اطلاعات  است.توسعه نرم‌افزار‌های مربوط به این امر از جمله شبیه‌سازهای مخزن و نرم‌افزارهای سیستم اطلاعات میادین نفتی، گام اساسی  است که به نظر می‌رسد باید نگاه جدی‌تری به آن داشت. 
 نکتة دیگری که نباید از نظر دور داشت لوازم فرهنگی این موضوع است، مثلاً باید فعالیتهای گروهی را در برنامه‌‌ریزی  دانشگاهها تقویت کرده  روحیه کار  گروهی  را در دانشجویان پرورش داد. به امید حل همه این مشکلات در کشور.  

 

 

 


86/12/19::: 5:32 ع
نظر()
  
  

این لینک رو می ذارم برای بچه های مهندسی که مثل خودم عاشق علمند

آخه من به همراه 3 تا از بچه های دانشکده که اتفاقا هممون هم پایه ی کار علمی با همه ی درد سراش هستیم ترم 2 که بودیم اولین همایش دانشجویی نانو تکنولوژی رو تو دانشکده برگزار کردیم که حسابی هم ترکوند ...
اگه شما هم چیز به درد بخوری تو این زمینه دارید برامبذارید خوشحال می شم

خیلی مرسی!!!
http://www.nano.ir

  •  نظرسنجی سوالاتی در مورد اولویت های فناوری نانو و موضوعات مرتبط با این فناوری مطرح و کاربران امکان پاسخ گویی به پرسش جاری را دارند و نتایج پرسش های گذشته نیز قابل مشاهده می باشد. <>
  • خود آزمایی علمی  این قسمت با هدف آشنایی کاربران با برخی مسائل علمی مرتبط با نانو در قالب سوال ایجاد شده است
  • نکته ها  در اینجا سعی شده است به صورت خلاصه و به تدریج مطالب مهم به کاربران ارائه شود
  • ارائه ها : این مطالب را در این قسمت می توانید ببینید:

·  نانولوله های کربنی

<> ·  دارورسانی

·  نانوکاتالیزورها

·  نانوروکش ها

·  نانوفلزات <>

·  نانوذرات

 

همچنین شما  می توانید مطالب زیر را در سایت ببینید:

·        آخرین شماره ماهنامه فناوری نانو

·        <>
بانک های اطلاعاتی نانو در ایران (افراد, مراکز, پایان نامه ها, مقالات و ... )

·        کتاب های مرتبط با نانو(ایران و جهان)

·        دانستنیهای دنیای نانو

·        تازه ترین اخبار مرتبط با فناوری نانو ایران و جهان

·        مقالات و گزارشات

<> ·        تقویم رویدادها و کنفرانس ها  

·        و دیگر تازه های سایت

 


86/12/15::: 3:33 ع
نظر()